Osteopatia co to takiego?

Czym jest osteopatia ?

Coraz częściej w gabinecie fizjoterapii i osteopatii pacjenci pytają mnie, czym w ogóle zajmuje się osteopatia. Na to pytanie ciężko jest odpowiedzieć w jednym zdaniu.

Słowo osteopatia wzięło swój początek od dwóch greckich słów: Os– czyli kość i Pathos– choroba. Twórcą był lekarz Andrew Taylor Still. Połączył on wiedzę medyczną z medycyną niekonwencjonalną, która daje znakomite efekty. Osteopatia jest holistycznym podejściem, które szuka przyczyny patologii, a nie opiera się jedynie na problemie. Filozofia osteopatii bazuje na tym, iż ciało ludzkie posiada zdolności do samoregeneracji. Dlatego osteopata szuka przyczyny choroby, by móc nad nią pracować tak, aby nasz organizm mógł powrócić do prawidłowego funkcjonowania. Osteopatia na zachodzie Europy oraz w Stanach Zjednoczonych przeżywa obecnie rozkwit. W Polsce jest dość nową dziedziną i całkiem prężnie zaczyna rozwijać się w dużych miastach, natomiast osteopatia w Kielcach jeszcze nie jest do końca znana.

Co leczy osteopatia ?

Osteopata zajmuje się leczeniem poprzez terapię manualną wszystkich grup wiekowych – od niemowląt po osoby starsze. Dzięki bardzo dobrej znajomości anatomii i fizjologii człowieka terapia osteopatyczna przynosi wręcz niewiarygodne efekty w dolegliwościach bólowych kręgosłupa, mięśnowo-stawowych, urazów sportowych. Bardzo dobrze sprawdza się również w leczeniu bóli głowy, migren, zawrotów głowy, refluksie, zgagi, fibromialgii  i wielu innych. Najczęstszymi dolegliwościami z jakimi zgłaszają się pacjenci są bóle mięśniowo szkieletowe, które przysparzają najwięcej problemów.

Osteopata, Kręgarz, Chiropraktyk

Bardzo często zdarza się, że osteopata nazywany jest kręgarzem lub hiropraktykiem. Dzieje się tak, dlatego iż, jednym z elementów terapii osteopatycznej jest manipulacja stawowa. Towarzyszy jej charakterystyczny trzask w stawie, podczas uwalniania lub ustawiania kości względem siebie. W gabinecie kręgarza oraz hiropraktyka główną formą terapii są właśnie manipulacje. Terapia osteopatyczna natomiast wykorzystuje ogromny wachlarz terapii. Możemy wyróżnić tu terapie czaszkowo-krzyżową, która świetnie radzi sobie z takimi dolegliwościami jak bóle w obrębie głowy, wyrównywanie napięć, czy poprawa kondycji ośrodkowego układu nerwowego. Natomiast terapia wisceralna znakomicie sprawdza się w przypadku dysfunkcji narządów wewnętrznych. Manipulacja tymi narządami jest niezwykle ważna w dzisiejszych czasach, z powodu siedzącego trybu życia, który negatywnie wpływa na narządy wewnętrzne.

Kto może zostać osteopatą?

Osteopatą może zostać jedyne osoba, która ukończyła studia na kierunku fizjoterapii lub medycyny. Aby móc zostać osteopatą trzeba ukończyć najczęściej 5 letnie studia podyplomowe i obronić pracę dyplomową. To właśnie ten długoletni, a zarazem wymagający proces kształcenia wpływa na to, iż osteopata jest niezwykle skuteczny w radzeniu sobie z różnorodnymi problemami ludzkiego organizmu. Dlatego osteopaci różnią się do fizjoterapeutów szeroką wiedzą oraz umiejętnościami percepcyjnymi, które w tym zawodzie są tak niezwykle ważne.

Różnice w zawodzie: fizjoterapeuta a osteopata

Fizjoterapia często spostrzegana jest przez pryzmat stosowanych zabiegów z użyciem różnorodnych prądów, ciepła, zimna, laserów, masażu itd. Coraz częściej fizjoterapia jest określana mianem terapii manualnej, co bardzo cieszy. Zasadniczą różnicą pomiędzy fizjoterapeutą, a osteopatą jest to iż osteopata poddaje terapii również sferę psychosomatyczną. Dodatkowo osteopatia mobilizuje siły wewnętrzne organizmu do odzyskania zdrowia. Do osteopaty często zwracają się pacjenci, którzy nie mogli znaleźć pomocy u fizjoterapeuty, ponieważ jest to dziedzina ugruntowana na jeszcze szerszym podejściu do pacjenta. Terapia zaczyna się zawsze od badania osteopatycznego, które bardzo szczegółowo podchodzi do problemów istniejących w organizmie. Dopiero odnalezienie źródła problemu gwarantuje właściwie ukierunkowaną terapię.