Ostroga piętowa

Co to jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa to nic innego jak zwapnienie rozcięgna podeszwowego w miejscu przyczepu do kości piętowej. Powstaje wskutek stanu zapalnego rozcięgna, gdzie dochodzi do pociągania, a w konsekwencji do procesów kościotwórczych i procesów kalcyfikacyjnych. Pacjentów z przewlekłą ostrogą cechuje pogrubienie rozcięgna podeszwowego.

Przyczyny powstawania ostrogi

Najczęstszymi czynnikami predysponującymi do występowania ostrogi są nadwaga, długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej. a także aktywności przeciążające ścięgno podeszwowe, w tym sporty wymagające dużej ilości podskoków oraz biegi. Choroby reumatyczne i wiek mają tu też bardzo duże znaczenie.  Nie można zapomnieć również o zaburzonym wzorcu chodu, wraz z płaskostopiem i innymi nieprawidłowościami stóp, które często występuje u ludzi z problemami w obrębie rozcięgna. Z racji nieodpowiedniego doboru obuwia ostrogi piętowe znacznie częściej występują u kobiet.

Objawy

Struktury tkanki łącznej znajdujące się na ostrodze są bardzo silnie unerwione i unaczynione, dlatego poprzez trakcje dochodzi do silnych doznań bólowych w obszarze pięty. Najnowsze badania dowodzą, że sama ostroga piętowa nie wywołuje tychże dolegliwości bólowych, ale tkanki miękkie w obrębie tej struktury. Dlatego też najbardziej charakterystycznymi objawami ostrogi piętowej jest ból, który w początkowej fazie pojawia się podczas chodzenia, a zwłaszcza w trakcie stawiania pierwszych kroków. Zwykle dolegliwości zmniejszają się wraz z tzw. rozchodzeniem, a następnie wracają po długotrwałej pracy stopy. Wraz z postępem choroby dolegliwości bólowe nie ustępują nawet po wypoczynku.

Terapia

Terapii ostrogi piętowej  należy poddać wszystkie zaburzone elementy, które ściśle na siebie wpływają. Pamiętajmy że rozcięgno podeszwowe nie u wszystkich przyczepia się do guza piętowego. Ścięgno podeszwowe pełni ważną rolę utrzymując łuk przyśrodkowy, w absorbowaniu sił podczas chodu. Dlatego terapii poddaje się nie tylko rozcięgno podeszwowe, ale i krótkie mięśnie stopy. Kolejnym krokiem jest prześledzenie napięć przenoszących się do podudzia. Ważne jest, aby w szczególności mięsień trójgłowy łydki został poddany terapii. Następnie podążając w górę zająć się należy mięśniami kulszowo-goleniowymi, pośladkowymi i jeśli trzeba, również odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa. Bardzo ważnym aspektem jest też przywrócenie prawidłowego napięcia struktur nerwowych. Pamiętać należy, że nie ważne jaka terapia zostanie zastosowana w leczeniu ostrogi piętowej, to rozciąganie i ćwiczenia będą nieodzownym elementem na drodze powrotu do pełnej sprawności.

Fala uderzeniowa

Terapia z zastosowaniem fali uderzeniowej stosowania jest z powodzeniem w dolegliwościach ze strony ostrogi piętowej. Działanie fali przedstawiane są w dwojaki sposób. Pierwsza z teorii zakłada, iż skutkiem zabiegu jest zwiększenie ukrwienia z jednoczesnym zmniejszeniem stanu zapalnego i eliminacją dolegliwości bólowych. Druga teoria mówi, że błona międzykomórkowa zostaje zniszczona i bodźce bólowe nie są przekazywane. Zabieg ten jest dosyć bolesny dlatego nie wszyscy przepadają za tego typu terapią.

Wkładki

Dodatkowym leczeniem o charakterze wspomagającym są wkładki silikonowe oraz piankowe zmniejszające nacisk, które nieznacznie unoszą pietę powodując niwelowanie dolegliwości. Na rynku istnieją też wkładki ze specjalnym wycięciem pod piętą tak, aby jej nie podrażniać. Istotnym atutem wkładek jest możliwość korygowania ustawienia pięty jeśli zachodzi taka konieczność.

Sterydy

W przypadku ostrogi piętowej zastosowanie mają również sterydy. Jednak leczenie przy użyciu sterydu ma swoje ograniczenia. Trzeba brać pod uwagę to, że dolegliwości wprawdzie zmniejszają się, ale tylko na okres około miesiąca. Jak wiadomo stosowanie sterydu ma jednak swoje konsekwencje w przyszłości, a i tak do końca nie rozwiąże problemu.