Płaskostopie- przyczyny, terapia, leczenie

Płaskostopie – co trzeba o nim wiedzieć?

Płaskostopie, nazywane powszechnie platfusem, jest rodzajem deformacji stopy, który najczęściej rozpoznaje się u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, lecz może wystąpić też u osób dorosłych. W przypadku tego schorzenia, fizjologiczne wysklepienie stóp jest znacznie obniżone i nieleczone, prowadzi do uciążliwych objawów, takich jak ból. W jaki sposób rozpoznać płaskostopie?

Czym jest płaskostopie?

Deformacja stopy zwana płaskostopiem wiąże się z wyraźnym obniżeniem lub całkowitym zanikiem sklepień stóp. U dzieci do 3-4 roku życia diagnozuje się tzw. płaskostopie fizjologiczne, które na ogół ustępuje samoczynnie i nie wymaga podjęcia terapii.

Rodzaje płaskostopia

Można wyróżnić dwa główne rodzaje płaskostopia. Płaskostopie podłużne charakteryzuje się obniżeniem łuku przyśrodkowego stopy, która traci właściwości amortyzacyjne na skutek pozbawienia wyprofilowania. Ma to negatywny wpływ na praktycznie każdą część narządu ruchu. Takie upośledzenie stopy prowadzi do przeciążeń i przykrych konsekwencji zdrowotnych, przede wszystkim u osób uprawiających sport, dzieci i, w przypadku braku podjęcia kroków, u dorosłych. Płaskostopie poprzeczne cechuje się spłaszczeniem stopy w jej wymiarze poprzecznym. Dochodzi do poszerzenia przodostopia i jego niemal całkowitego obciążenia. Zdrowa stopa w przedniej części wspiera się wyłącznie na głowie pierwszej oraz piątej głowie kości śródstopia. Warto wiedzieć, że wymienione rodzaje płaskostopia występują najczęściej jednocześnie.

Przyczyny płaskostopia

Przyczyn płaskostopia jest bardzo wiele, tak samo jak teorii na temat jego powstawania. Naukowo udowodniono, że powstawaniu deformacji mogą sprzyjać m.in.: cukrzyca, otyłość, choroby o podłożu reumatycznym, starzenie się organizmu, urazy kończyny dolnej, wiotkość aparatu mięśniowo-więzadłowego, przeciążenia, niewłaściwie dobrane obuwie, zaburzenia hormonalne czy uprawianie sportu na nadmiernie twardej nawierzchni. Rozwojowi wad stóp sprzyja też wykonywanie niektórych zawodów, np. tych wymagających ciągłego stania.

Jak rozpoznaje się płaskostopie?

Na ogół objawy płaskostopia dostrzegają najwcześniej rodzice, lekarz pierwszego kontaktu bądź nauczyciel wychowania fizycznego. Do rozpoznania płaskostopia wystarczy tak naprawdę odciśnięcie śladu mokrej stopy na płytkach lub piasku, by dostrzec, że przylega ona całą powierzchnią do podłoża. W celu postawienia diagnozy należy odwiedzić gabinet ortopedy i fizjoterapeuty. Ci specjaliści mogą określić, jak poważna jest wada oraz czy konieczna będzie terapia. Nierzadko okazuje się, że jednocześnie z płaskostopiem ma się do czynienia z innymi nieprawidłowościami, takimi jak koślawość stopy. Korekcja wielu schorzeń jest trudniejszym zadaniem. Rozpoznanie płaskostopia odbywa się poprzez obserwację i badanie wydolności mięśni. Poszerzona diagnostyka wymaga użycia podoskopu pokazującego, która część stopy jest najbardziej obciążona.

Czy płaskostopie można leczyć?

Leczenie płaskostopia jest możliwe wyłącznie w przypadku dzieci. U dorosłych nie da się wyeliminować i cofnąć deformacji. Dlatego baczna obserwacja dziecka jest niezwykle ważna. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów, wdrażana jest rehabilitacja. Cel ćwiczeń to przede wszystkim nauka obciążania trzech charakterystycznych punktów w stopie znajdujących się pod dużym palcem, pod małym palcem oraz pod piętom. Dzięki temu możliwe jest odbudowanie łuków i funkcji sprawiającego problem elementu narządu ruchu. Nierzadko oprócz ćwiczeń stosuje się też specjalne indywidualne wkładki ortopedyczne oraz buty.

Leczenie za pomocą wkładek oraz ćwiczeń

Leczenie płaskostopia u dzieci odbywa się zazwyczaj poprzez ćwiczenia,  ale w niektórych przypadkach konieczne jest zastosowanie indywidualnych wkładek. Pamiętać należy, iż przy płaskostopiu występuje również koślawość kolan oraz rotacje w stawach biodrowych. Dlatego podczas wizyty w gabinecie fizjoterapeuty zalecane są indywidualne ćwiczenia całego ciała. Dla małych dzieci rodzice mogą kupić specjalne maty z wypustkami czy kamieniami, które będą stymulowały stopy dziecka. Leczenie płaskostopia u dorosłych głównie opiera się na zastosowaniu indywidualnych wkładek oraz ćwiczeń dobranych przez fizjoterapeutę. Dodatkowo stosowana jest terapia manualna aby uelastycznić i przywrócić prawidłowe wzorce, przyspieszając efekty w postaci zmniejszenia dolegliwości bólowych.

Jeśli potrzebujesz konsultacji zapraszam do kontaktu 667-128-070

Wkładki ortopedyczne  korygujące płaskostopie                           Mata do ćwiczeń dla dzieci