Wkładki ortopedyczne

Dlaczego stosować wkładki ortopedyczne.?

W dzisiejszych czasach coraz częściej występują dolegliwości bólowe stóp, kolan, bioder czy kręgosłupa. Dodatkowo ostroga piętowa, płaskostopie czy haluksy utrudniają codzienne normalne funkcjonowanie w domu i pracy. Dlatego niewątpliwie rozwiązaniem zmniejszającym ból kości i stawów jest zastosowanie termoplastycznych wkładek dostosowanych do kształtów stopy. Zastosowanie indywidualnie dopasowanych wkładek natychmiastowo przynosi ulgę w bólu i uczuciu zmęczonych nóg. Prowadzi to do lepszego samopoczucia i powrotu do uprawiania sportu bez obaw o ból stóp. Nogi dla człowieka są niezwykle ważne bo to one przecież pozwalają się nam przemieszczać, dlatego dbajmy o nie by służyły długo i bez bólu.

W jakich przypadkach poleca się stosowanie wkładek ?

• bóle kolan
  • bóle pleców
  • ostroga pientowa
  • zapalenie rościęgna podeszwowego
  • uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego
  • zapalenie ścięgna Achillesa
  • koślawy paluchem
  • metatarsalgią Mortona
  • kolano biegacza
  • zespół bólowy stawu rzepkowo -udowego
  • nawracające skręcenia stawu skokowego

Wkładki dla dzieci stosować czy nie?

Stosowanie wkładek u dzieci od zawsze budziło wiele kontrowersji. W gabinecie obserwuję dzieci z wadami postawy, które posiadają już wkładki ortopedyczne. Najczęściej wkładki są stosowane z myślą o wadach stóp, a pośrednio również dysbalansu mięśniowego. Największym wówczas problemem jest brak lub niesystematyczność ćwiczeń, które to powinny być podstawą w procesie rehabilitacji dzieci z wadami postawy. Wkładki zaleca się dzieciom powyżej 7 roku życia. Nie powinno się to jednak odbywać na zasadzie że wszystkim dzieciom z wadami stóp automatycznie zakłada się wkładki. Pierwszą i zarazem najważniejszą metodą terapii są ćwiczenia, a także chodzenie na bosaka i jeśli to konieczne zmiana obuwia na odpowiednie.

Czy u dzieci poniżej 7 roku życia stosuje się wkładki?

Wśród medyków istnieje przekonanie, że małe dzieci mają stopy płasko-koślawe do 7 r.ż i jest to fizjologia wieku rozwojowego dziecka i nic z tym nie trzeba robić. Nic jednak bardziej mylnego, stopa płasko-koślawa w wieku ok 5 lat już powinna być stanem do niepokoju. Przede wszystkim już w tym okresie warto skonsultować się z fizjoterapeutą, który zbada i przedstawi plan postępowania rehabilitacyjnego jeśli będzie to konieczne. Z pewnością w tym wieku nie powinno się stosować wkładek ortopedycznych, gdyż będzie ona zaburzała prawidłowy rozwój stopy dziecka. Powyżej 7 roku życia również nie powinno się stosować wkładek dziecku u którego nie występują znaczne problemy. Zastosowanie wkładek powinno mieć miejsce jedynie w wyjątkowych sytuacjach i powinno być jedynie dodatkiem do ćwiczeń które zaleci fizjoterapeuta. Dlatego wkładki stosuje się najczęściej przy wrodzonych deformacjach stopy, braku współpracy pacjenta (upośledzenie umysłowe), znaczne różnice długości kończyn, hipermobilność oraz duże wady stóp, kolan i kręgosłupa nie poddające się korekcji.

Wkładki dla osób dorosłych

Dostosowanie wkładek dla osób dorosłych jest o wiele prostsze, ponieważ wkładki są stosowane w większości przypadków z powodu bólu stawów skokowych, kolanowych, biodrowych oraz kręgosłupa. Dla tych osób wkładki mają za zadanie przeciwdziałać dolegliwościom bólowym by móc prawidłowo funkcjonować. Wkładka dopasowana do kształtów stopy pozwala na optymalny podpór stopy oraz jej prawidłowe ustawienie powodując zmniejszenie bólu. Wkładki wraz z indywidualnie dobranymi ćwiczeniami przez fizjoterapeutę przeciwdziałają pogłębianiu się wad stóp oraz kolan. Fizjoterapeuta w takich przypadkach zawsze rozpoczyna od badania stóp oraz całego ciała aby wkładki optymalnie spełniały swoje funkcje.

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze wkładek zapraszam do kontaktu

667-128-070