Terapia manualna

Czym jest terapia manualna?

Terapia manualna to metoda leczenia, która w obecnych czasach zdobywa coraz większe uznanie w gronie pacjentów. Swoje zastosowanie znajduje przede wszystkim w przypadku różnorodnych schorzeń kręgosłupa, rwy kulszowej czy też zwyrodnień stawowych. Terapia manualna ma za zadanie uśmierzyć ból i zwalczać jego przyczynę, a co za tym idzie zapewnić szybszy powrót do zdrowia. Stanowi ona jedną z kluczowych technik leczenia, w takich gałęziach medycyny, jak rehabilitacja, ortopedia, reumatologia, a nawet neurologia.

Fizjoterapeuta podczas terapii manualnej używa siły nacisku do stymulowania tkanek miękkich, umożliwiając leczenie bólu, a także skutecznie zwalczając wszelkie problemy natury fizycznej. Jeśli chodzi natomiast o stawy, cała praca polega na zwiększeniu poziomu ich elastyczności, a także napięcia mięśniowego, przywracając prawidłową ruchomość.

Doświadczony osteopata oferuje szeroki zakres terapii – oprócz kręgosłupa i stawów może leczyć również kolana oraz biodra.

Kiedy należy stosować terapię manualną?

Terapia manualna obejmuje szeroki zakres różnego rodzaju technik diagnostycznych i leczniczych, a stosujemy ją zwłaszcza w przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych. Wśród najważniejszych wskazań do zastosowania terapii manualnej wyróżniamy:

• bóle mięśni
  • dyskopatia
  • rwa kulszowa
  • rwa barkowa
  • ból karku
  • migreny i zawroty głowy
  • wady postawy ciała
  • ból kręgosłupa
  • kręgozmyk
  • drętwienie kończyn i palców
  • zablokowania czynnościowe stawów
  • napięciowe bóle głowy czy tułowia
  • zaburzenia napięcia mięśni okolic miednicy
  • zmiany przeciążeniowe kręgosłupa
  • bóle spowodowane urazami
  • napięcia wynikające z przemęczenia lub stresu
  • zaburzenia snu
  • częstomocz

Dlaczego stosujemy terapię manualną?

Jeśli chodzi o leczenie bólów kręgosłupa i problemów ze stawami, terapia manualna przynosi jedne z najkorzystniejszych efektów w stosunkowo krótkim czasie. Tego rodzaju rehabilitacja cieszy się tak dużą popularnością przede wszystkim ze względu na szerokie możliwości jej zastosowania, począwszy od stanów przeciążeniowych, a skończywszy na stanach pooperacyjnych.

Kolejną zaletą terapii manualnej jest fakt, iż cały jej przebieg, a także ćwiczenia opracowywane są zgodnie z indywidualnymi potrzebami każdego z pacjentów. Rehabilitacja indywidualna może bowiem zawierać takie elementy, jak masaż, stretching, manipulacje, mobilizacje stawowe, terapia punktów spustowych, a także mobilizacja tkanek miękkich. Terapia manualna znacznie zmniejsza ból kręgosłupa, wpływa na elastyczne i sprawne stawy, leczy takie schorzenia, jak na przykład rwa kulszowa i pomaga pacjentom wrócić do pełnej sprawności.

Należy jednak pamiętać o tym, iż kluczową rolę odgrywa tu regularność zabiegów.

Jakie są efekty terapii manualnej?

Odpowiednio zastosowane techniki manualne mają za zadanie usunąć przyczynę problemu, a nie jedynie jego objawy. Z tego względu dają one możliwość przyspieszenie procesu leczenia, pojawia się ulga w bólu, a z czasem zupełny powrót do sprawności. Odpowiednio wcześnie podjęte leczenie pozwala ograniczyć lub całkowicie wyeliminować leczenie farmakologiczne i związane z nim skutki uboczne. Watro podkreślić, iż szybko rozpoczęta terapia manualna kręgosłupa eliminuje nie tylko jego ból, ale także zapobiega jego poważniejszym schorzeniom, jak np. dyskopatia.

Należy pamiętać, że jeśli chcemy doświadczyć faktycznych efektów terapii manualnej, powinniśmy oddać się w ręce jedynie doświadczonego fizjoterapeuty. Jedynie specjalista z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem jest w stanie zapewnić nie tylko efekt, ale także zagwarantować nam bezpieczeństwo.