Leczenie haluksów

Co to jest haluks

Leczenie haluksów, inaczej paluch koślawy to deformacja przedniej części stopy. Polega ona na odchylaniu się pierwszej kości śródstopia przyśrodkowo. Jednocześnie paluch ulega znacznemu odchyleniu w bok. W efekcie powstaje nieefektywnie wystający guz, który znacznie utrudnia chodzenie oraz dobór obuwia. Towarzyszą temu także dolegliwości bólowe. Do rozwinięcia palucha koślawego może dojść w każdym wieku.

Przyczyny powstawania

Nie istnieje jedna, stwierdzona przyczyna powstawania haluksów. Przyczyn deformacji może być wiele. Za wiodącą przyczynę uznaje się niedostateczną stabilizację torebkowo-więzadłową. Ma ona zazwyczaj podłoże wrodzone. W związku z tym to prawda, że haluksy można dziedziczyć z pokolenia na pokolenie. Nie bez znaczenia jest również obuwie, w którym chodzą pacjenci. Kobiety chodzące na wysokich obcasach mają zazwyczaj większe predyspozycje do powstawania haluksów. Buty na obcasie nie są główną przyczyną ich powstawania, jednak znacząco zwiększają to ryzyko.

Czynniki zwiększające ryzyko powstawania palucha koślawego:

• czynniki genetyczne,
  • uogólniona wiotkość stawowa,
  • płeć żeńska.
  • nadwaga,
  • choroby zapalne np. reumatoidalne zapalenie stawów, rwa kulszowa,
  • niedowłady, przykurcze mięśniowe,
  • uraz stawu śródstopno-palcowego,
  • buty na obcasie, buty o wąskich czubkach.

Objawy

Procesowi deformacji palucha koślawego, często towarzyszy płaskostopie i silne dolegliwości bólowe. W celu zapewnienia ulgi w bólu zaleca się pacjentom z haluksami rehabilitacje oraz indywidualne wkładki ortopedyczne. Poniżej najczęstsze objawy bólowe:

• ból bezpośrednio w miejscu wystającej kości śródstopia,
  • nawracające zapalenie tkanek w obrębie wystającej kości,
  • promieniujące bóle od palucha, które są wynikiem porażenia nerwu,
  • bóle związane z powikłaniami palucha koślawego.

Terapia przeciwbólowa

Leczenie palucha koślawego dzielimy na operacyjne oraz nieoperacyjne, tzw. zachowawcze. Leczenie zachowawcze opiera się na zmniejszeniu postępu procesu deformacyjnego oraz minimalizacji objawów z nią związanych. Jako, że paluchowi koślawemu towarzyszy zazwyczaj  ból w okolicy deformacji to leczenie bólu jest głównym priorytetem postępowania zachowawczego. Zwłaszcza u osób przejawiających też problemy z stawami, czy też cierpiących przewlekle na ból kręgosłupa.

Fizjoterapia, terapia manualna

Leczenie zachowawcze palucha koślawego to także postępowanie fizjoterapeutyczne. Tak jak w innych schorzeniach kostno-stawowych takich jak np. dyskopatia, odpowiednia rehabilitacja może znacznie przyśpieszyć powrót do sprawności. Fizjoterapeuta dobierze indywidualnie do pacjenta odpowiednie ćwiczenia, czy też masaż. Polecana jest zwłaszcza rehabilitacja indywidualna, która może obejmować również inne części ciała takie jak kolana, czy też biodra. Pomoże to zapobiegnąć ewentualnym deformacjom w innych stawach. Warto również w przypadku haluksów zasięgnąć porady osteopaty, czyli specjalisty z zakresu schorzeń ruchu. Terapia manualna, którą stosują osteopaci ma na celu przywrócenie fizjologicznej ruchomości stawów i minimalizację dolegliwości bólowych.

Wkładki ortopedyczne

Powrót do zdrowia oprócz leczenia przeciwbólowego oraz fizjoterapii zapewnić może także stosowanie specjalnych aparatów odwodzących paluch oraz indywidualnych wkładek ortopedycznych. Z racji tego, iż paluch koślawy powstaje wraz z płaskostopiem poprzecznym i podłużnym, osobom z haluksami zaleca się stosowanie wkładek ortopedycznych. Wkładki ortopedyczne  powinny być  dorabiane w gabinecie fizjoterapii, ponieważ podczas wizyty dodatkowo dobierane są indywidualne ćwiczenia i zalecenia do wykonywania w domu. Na rynku znaleźć można również specjalne ortezy, których zadaniem jest odchylenie palucha we właściwym kierunku. Dodatkowo stosuje się kinesiology taping zmniejszając ból oraz prawidłowe ustawienie palucha.

Jeśli potrzebujesz pomocy z haluksami zapraszam do kontaktu

667-128-070