Rehabilitacja stawu krzyżowo-biodrowego. Jak ćwiczyć, aby dolegliwości bólowe ustąpiły?

Rehabilitacja stawu krzyżowo-biodrowego

Ból zlokalizowany w dolnej części pleców bardzo często bywa objawem dysfunkcji stawu krzyżowo- biodrowego. Jedną z przyczyn może być zapalenie stawu. Dlatego jeśli odczuwasz ból kręgosłupa, w jego dolnym odcinku, koniecznie zgłoś się do osteopaty. Jeśli po badaniu, stwierdzi on chorobę, z pewnością niezbędna będzie rehabilitacja. Jednak całkowity powrót do zdrowia będzie możliwy, jeśli do ćwiczeń z fizjoterapeutą dodamy również samodzielne ćwiczenia w domu. Sprawdź jak przebiega leczenie stawów krzyżowo- biodrowych i co może być przyczyną bólu.

Anatomia i przyczyny bólu stawu krzyżowo- biodrowego

Staw krzyżowo- biodrowy łączy kość krzyżową z kością biodrową. Jego kształt jest płaski, a powierzchnia pofałdowana. Dodatkowo staw ten charakteryzuje się bardzo małą ruchomością. Mimo to odgrywa bardzo ważną rolę we wszystkich codziennych czynnościach. Staw ten stabilizuje kręgosłup podczas przenoszenia obciążeń, a także amortyzuje i koryguje ruchy kręgosłupa oraz miednicy.

Ból w obrębie stawu krzyżowo-biodrowego najczęściej wynika z zablokowania lub nad ruchomości stawu, a także z patologii tkanki miękkiej otaczającej stawy. Na ból stawu krzyżowo-biodrowego szczególnie narażone są osoby prowadzące siedzący tryb życia, jego zwyrodnienie powstaje bardzo podobnie, jak w przypadku innych stawów, np. biodra lub kolana.

Do najczęstszych przyczyn bólu można zaliczyć:

• hipermobilność stawu- pojawia się rzadko, a jej przyczyną jest nadmierne rozciągnięcie wiązadeł oraz brak stabilności podczas ruchu
  • zablokowanie stawu, które może wynikać z przemieszczenia się kości krzyżowej, względem kości biodrowej
  • ciąża
  • czynniki zewnętrzne, takie jak przeciążenie, upadek, wypadek
  • błędy treningowe, np. niewłaściwy sposób podnoszenia ciężarów

Jakie są objawy zaburzeń w działaniu stawu krzyżowo-biodrowego?

Ból stawu krzyżowo- biodrowego najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kości krzyżowej i samego stawu. Może zdarzyć się, że będzie on promieniował do pachwiny lub do kończyny dolnej. Z tego powodu może być mylony z dyskopatią lub rwą kulszową. Z kolei zablokowanie stawu odczuwalne jest jako ból miejscowy i łatwo wskazać jego lokalizację, co ułatwia postawienie diagnozy i przyspiesza leczenie.

Leczenie bólu stawu krzyżowo- biodrowego

W przypadku bólu leczenie polega na kompleksowej fizjoterapii. Najczęściej w leczeniu bólu stawu krzyżowo-biodrowego zastosowanie znajduje terapia manualna i zabiegi osteopatyczne. Często wykonywane są mobilizacje stawowe które usprawniają ruchomość tych stawów, a co za tym idzie działają przeciwbólowo. Rehabilitacja jest doskonałym narzędziem leczniczym w powyższych dolegliwościach.