Leczenie bruksizmu- co warto o nim wiedzieć?

Bruksizm

Pomimo że bruksizm to relatywnie popularny termin, to wiele osób nadal nie wie, czym cechuje się to schorzenie. Pomimo że nie zagraża ono wprost naszemu zdrowiu ani życiu, to pod żadnym pozorem nie powinno być bagatelizowane, gdyż nieleczone może przynieść wiele reperkusji. Kiedy podejrzewamy, że możemy cierpieć na tę chorobę, niezbędna jest terapia manualna. Może ona przynieść wyraźną ulgę oraz sprawić, że zażegnanie problemu stanie się o wiele prostsze.

Co to jest bruksizm?

Bruksizm to, najprościej mówiąc, nadmierne oraz nawykowe zgrzytanie zębami. Wyróżniamy bruksizm dzienny oraz nocny. Pierwszy wariant występuje w trakcie dnia, podczas wykonywania codziennych czynności, natomiast drugi pojawia się wyłącznie w trakcie snu. Sprawia to, że pacjent nierzadko nie jest świadomy swojego problemu i nie zdaje sobie sprawy z nocnego zgrzytania zębami. Leczenie tej przypadłości jest relatywnie skomplikowane, albowiem wymaga nakładu sporej ilości czasu. Zazwyczaj obligatoryjne jest nie tylko leczenie stomatologiczne czy ortodontyczne, ale również behawioralne. Dzięki niemu wyczuwalna jest wyraźna ulga w bólu oraz zredukowanie irytujących objawów.

Przyczyny bruksizmu

Pomimo że bruksizm nie jest tak poważny, jak dyskopatia czy rwa kulszowa, to i tak nie powinien być bagatelizowany. Nieleczony bruksizm może bowiem przyczynić się do wyraźnego pogorszenia kondycji naszych zębów. Do nieuświadomionego zaciskania zębów najczęściej dochodzi wskutek stresu oraz zaburzeń emocjonalnych, aczkolwiek sprzyjać chorobie mogą również szeroko pojęte alergie, niedobory witamin, choroby przewodu pokarmowego czy przerost migdałków. Powrót sprawności obejmuje kompleksowe leczenie bólu oraz techniki manualne, dzięki którym pacjenci nauczą się, w jaki sposób kontrolować ustawienie żuchwy i zębów. W leczeniu bruksizmu istotną rolę pełni także fizjoterapeuta. Dzięki jego wskazówkom zażeganie wstydliwego problemu powinno stać się znacznie prostsze.

Rehabilitacja bruksizmu – na czym polega?

Rehabilitacja bruksizmu składa się z kilku etapów. Pierwszym krokiem jest pozbycie się wszelkich nieprawidłowości w obrębie zgryzu. W dalszej kolejności osteopata może zarekomendować wykonanie szyn zgryzowych oraz podjęcie należytych procedur protetycznych. Osteopata podczas większości wizyt wnikliwie ogląda stawy skroniowo-żuchwowe oraz stara się wyjaśnić pacjentom, co jest główną przyczyną występowania ich problemów. Rehabilitacja przeważnie obejmuje pracę nad przywróceniem odpowiednich funkcji w miejscu występowania potencjalnego bólu. Nierzadko rekomendowany jest masaż żuchwy, którego celem jest nie tylko zredukowanie dolegliwości bólowych, ale również zapobieganie zgrzytaniu zębami w przyszłości. Powrót do zdrowia w tym przypadku jest relatywnie czasochłonny, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość  i skrupulatnie wykonywać zalecone techniki manipulacyjne.

Ćwiczenia i zalecenia dla osób cierpiących na bruksizm

Ból kręgosłupa czy problemy obejmujące biodra oraz kolana to niejedyne wskazania do skorzystania z usług osteopaty. Do specjalisty warto zgłosić się również w przypadku wystąpienia problemów ze zgryzem. Aby walczyć z bruksizmem, niezbędne jest wykonywanie ćwiczeń rozluźniających. W tym celu przydatne jest szczypanie policzków, rozchylanie ust czy klaskanie językiem. Bardzo dobre efekty daje również wysuwanie żuchwy do przodu. Istotne są także techniki relaksacyjne oraz walka z nadmiernym stresem. Bruskizm bardzo często ma bowiem podłoże emocjonalne i za jego występowanie odpowiedzialna jest nasza psychika. Warto więc mieć na uwadze, że rehabilitacja indywidualna to dopiero połowa sukcesu. Niezbędne są również regularnie wykonywane ćwiczenia, samozaparcie i umiejętność radzenia sobie ze swoimi emocjami.